Allt om FODMAPs

Irritable bowel syndrome (IBS) är en vanlig sjukdom som påverkar din tjocktarm. 15-20% av Sveriges befolkning har återkommande besvär och ont i magen som kan kopplas till diagnosen IBS. Vanliga symtom
för IBS är ofta kramper, buksmärta, uppblåsthet gas, diarré och förstoppning.

För många som drabbas av IBS har sjukdomen en starkt negativ inverkan på vardagen. Återkommande
magsmärtor skapar oro och upplevs ofta som ett hinder för den drabbade.

Forskning..

Trots att det har forskats mycket om IBS är det inte känt vad sjukdomen beror på. IBS anses vara
en sjukdom där flera olika saker tillsammans bidrar till besvären, bland annat psykosociala faktorer,
förändringar i funktionen av tarmens egna muskler och nerver tillsammans med samspelet med nerver till
och från hjärnan.

Kan kosten vara roten till det onda?

Det vi vet är att symtomen för IBS kan lindras mycket genom att man undviker viss mat. Det överlägsta
bästa resultatet som påvisat en förbättring för personer med IBS står dieten FODMAPs för.

FODMAPs…?

Uttrycket FODMAPs kommer ursprungligen ifrån forskaren och dietisten Sue Shepherd som uppfann
dieten. Hon insåg att FODMAPs dieten hjälpte upp till 75 % av sina patienter att minska sina IBS symtom.

FODMAPs står för fermenterbara Oligo-, di-och mono-sackarider, och polyoler. FODMAPs omfattar alla
kolhydrater som är dåligt absorberade och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen. Genom
att konsumera livsmedel med hög FODMAPs så leder det till en ökad volym av vätska och gas i tunntarm
och tjocktarm, vilket resulterar i symtom som buksmärtor, gas och uppblåsthet.

De kortkedjiga kolhydraterna som innefattar Hög FODMAPs finns i många av våra vanliga livsmedel.
Genom att använda livsmedel som innehåller låg FODMAPs och utesluta mat med Hög FODMAPs så kan
du hantera din IBS och minska dina IBS symtom.

FODMAPs delas upp i följande fyra kategorier och inkluderar:

  • Laktos (även känd som mjölksocker, som finns i mjölk, yoghurt och glass)
  • Fruktos (även känd som frukt socker, som finns i frukt, hög majssirap, honung och agave sirap)
  • Sorbitol, mannitol och andra ”-ol” sötningsmedel (finns i vissa frukter och grönsaker samt vissa typer
    av sockerfri godis)
  • Fruktaner (en typ av fibrer som finns i vete, lök, vitlök och cikoriarot)
  • GOS (en typ av fibrer som finns i bönor, hummus och sojamjölk) grönsaker och honung